<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d-3090539190611173158', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Friday, September 16, 2011

Dewasa

Komitmen bagi lelaki macam aku, yang belum berkarier dan berumah tangga, adalah satu perkataan yang menggusarkan kepala. Kerana apa, kerana ianya adalah satu perkara yang besar. Besar di sini bermakna peralihan daripada anak muda kepada lelaki dewasa.

Apabila berkata tentang dewasa, jangan anggap bila umur dah melepasi angka 21 korang dah boleh claim yang korang dah cukup matang. 21 itu bagi aku masih lagi umur yang cukup mentah. Kebanyakan kita biasanya (sekali lagi aku tekankan, ‘kebanyakan’) akan mengikut saja apa flownya yang berlaku ketika umur dalam lingkungan begitu.

Kalau mahu contoh, aku boleh bagi banyak. Contoh terdekat aku boleh bagi, handphone. Zaman sekarang, orang tergila-gilakan BlackBerry maka majoriti anak-anak Adam dalam lingkungan umur muda seperti yang aku sebutkan di atas mempunyai keinginan untuk memakainya (ask yourselflah, jangan tipu).

Aku pun begitu juga. Okay, aku cuba nak mengingati semula apa yang menjadi trend ketika aku berumur 21 tahun dulu. Nampak gayanya, waktu itu keinginan untuk memiliki phone berjenama Sony Ericsson dan Nokia yang berkamera serta disertai dengan pemain Mp3 adalah tinggi.

Ini kerana, pada waktu itu MySpace dan Friendster adalah ‘dadah’ sebagaimana Facebook dan Twitter sekarang. Oleh itu, banyaklah gambar-gambar depan cermin atau dalam tandas bersama kawan-kawan dirakamkan untuk paparan eksklusif MySpace atau Friendster. Mujurlah waktu itu, DSLR belum menjadi trend seperti sekarang ini.

Tetapi kan, kalau korang fikir balik, root kepada benda alah ini semua berpunca daripada satu sikap manusia. Apa yang aku maksudkan di sini adalah sikap mahu impress orang lain. Bayangkan, waktu itu, phone kau saja yang paling latest lalu ini boleh dijadikan alat untuk kau impress makwe yang kau suka.

Jadi, berbalik kepada perihal dewasa ini, kalau korang perhatikan, mereka ini sebenarnya cool. Mereka akan buat apa yang mereka rasakan terbaik dan mendatangkan faedah kepada mereka serta keluarga mereka tanpa menghiraukan sangat apa benda trend terbaru. Ini akan berlaku dari titik lelaki dewasa (sebab aku lelaki, maka aku bercerita dari sisi lelaki) mula membuat keputusan untuk memikul sesuatu komitmen itu.

Apabila ia menunjukkan kejayaan, barulah hal-hal remeh-temeh seperti trend semasa macam BlackBerry atau DSLR ini diambil perhatian sebagai mengisi masa terluang atau duit lebih. Dari sini, korang boleh bayangkan sendiri macam mana hala tuju yang dimahukan. Cuma persoalannya di sini, bilakah masanya seorang lelaki itu bersedia untuk memikul komitmen secara serius?

____________________


SEKIAN
11:58 AM
2 KATA HATI
[ 2 ] PENDAPAT

Blogger Farida Amira berpendapat bahawa:

yang penting saya masih muda.
18 tahun masih mentah :P

9/16/2011 4:26 PM

 

Blogger Mohd K. Anuar berpendapat bahawa:

@Farida Amira: 18, umur baru legal. hehe

9/17/2011 12:37 AM

 

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik