<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d-3090539190611173158', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Wednesday, August 10, 2011

Idea Dalam Sesebuah Penulisan

Tahu tak korang kenapa aku selalu lambat tekan button publish dekat dashboard? Sebenarnya aku banyak kali edit sesebuah penulisan sebelum aku pada akhirnya mahu publish. Disebabkan itu, aku selalu publish sesebuah pos keesokan harinya kerana aku tertidur atau keluar sebentar.

Sebenarnya lagi, situasi lain yang membuatkan pos aku lambat untuk aku update boleh aku gambarkan seperti dalam gambar di atas. Pada mulanya, aku mahu menulis tentang sesuatu perkara, katakanlah London Riots, then aku mendapati bahawa dah ada bloggers lain yang menulis tentangnya. Oleh kerana blog aku tak popular, maka aku terpaksa review balik apa yang ada dalam draft sebelum aku publishnya untuk menjadikannya lain daripada lain.

Kadangkala, apabila tiada idea untuk menambah baik pos aku itu, aku terus saja deletenya. Jadi, nak tak nak kenalah cari idea baru untuk aku kongsi di sini. Nak buat macam mana, aku sedikit perfectionist.

Lagipun, aku berpendapat bahawa untuk menulis, kita perlu teliti supaya hasil kerja kita nampak berlainan dan mudah dikenali. Kita tak perlu menjadi profesional, tetapi sekadar menghormati sesuatu penulisan itu. Disebabkan itu, gaya menulis aku di dalam blog sedikit sebanyak menyerupai jurnal kerana bahasa formal yang banyak aku gunakan.

Kalau boleh, aku mahu sesantai yang mungkin dalam menulis di samping mengekalkan tahap formalnya. Bahasa SMS semahu-mahunya aku elakkan kerana ia bukan saja merosakkan bahasa, tetapi sebenarnya menggambarkan diri kamu yang pemalas. Kalau menggunakan phone untuk SMS itu boleh dimaafkan sebab selalunya kita nak cepat, namun apabila menulis dalam blog kita sebenarnya punya banyak masa.

Aku tak tahu korang bagaimana, tetapi aku perhatikan bahawa tulisan budak-budak sekarang makin tak cantik macam orang-orang dulu. Aku tengok tulisan mak, ayah, pakcik, makcik dan even datuk aku sendiri sangat cantik berbanding tulisan aku sendiri. Apabila aku nak compare pula tulisan aku dengan budak-budak sekarang, aku boleh katakan aku punya lebih cantik.

Dulu pun, budak-budak kelas aku selalu kata tulisan aku macam tulisan perempuan sebab halus dan kemas. Tetapi masalahnya, aku lambat menulis disebabkan gaya tersebut. Lama-kelamaan, tulisan aku menjadi berserabut sampai sekarang disebabkan banyak faktor yang antaranya malu dikatakan macam tulisan perempuan.

Aku bet, budak-budak akan datang akan semakin teruk tulisannya lebih-lebih lagi dengan munculnya banyak peralatan elektronik seperti komputer dan phone. Mungkin sampai pada satu tahap, budak-budak dah tak payah nak bawa buku lagi untuk menulis, sebaliknya dibekalkan dengan komputer saja. Wow, this is bad.

Apa sekali pun, pesan aku kepada korang yang nak mula menulis di blog: ambillah seberapa banyak masa untuk menulis. Ia tak rugi kalau korang teliti dalam menulis kerana ia membantu dalam banyak perkara seperti menulis report sewaktu bekerja nanti atau menulis esei sewaktu menjawab exam. Tetapi kalau boleh, janganlah ambil terlalu banyak masa macam aku, nanti lari deadline.

SEKIAN
5:27 PM
3 KATA HATI
[ 3 ] PENDAPAT

Blogger Irshadim berpendapat bahawa:

bukan sahaja tulisan makin teruk, malah gaya penulisan pun teruk. tengok je la blog budak-budak agas sekarang. semua taip dalam blog guna bahasa singkatan, guna ayat "kitewww sukeww makan nasik ayam jewww...". tahi.

8/11/2011 11:20 AM

 

Blogger Nveil berpendapat bahawa:

aku lebih gemar menulis di microsoft word sebelum masukkan dalam tab 'new post'.

senang mahu pakai tulis pakai tulisan warna warni ikut mood. XD

8/11/2011 2:58 PM

 

Blogger Mohd K. Anuar berpendapat bahawa:

@Irshadim: diorang ingat tu trend yang cool sebab diorang masih 'budak-budak'. tapi nanti bila diorang dah matang sikit, diorang akan meluat pula dengan generasi baru akan datang punya trend.

@Nveil: sebenarnya, aku buat perkara yang sama macam ko. cuma, aku pindahkan dulu ianya ke dalam Livejournal untuk dapatkan html code dia supaya senang aku edit balik. then, baru aku letak dalam new post Blogger ni. :)

8/11/2011 3:37 PM

 

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik