<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d-3090539190611173158', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Wednesday, July 28, 2010

Untitled VII

Dalam filem New York, I Love You part yang paling aku suka adalah segmen di antara Orlando Bloom dan Christina Ricci. Bagi aku, kebanyakan dialog semasa part diorang sungguh menarik dan sweet (patutlah, Shunji Iwai adalah pengarah untuk segmen ini rupanya). Tambahan pula, aku suka dengan watak Camille lakonan Christina Ricci itu yang sweet sahaja.

Ketika David Cooler (Orlando Bloom) sedang berborak-borak dengan Camille, dia ada menyebut tentang John Lennon. Dia amat memuja John Lennon sehingga terfikir kenapa tidak dia mencipta sebuah lagu seperti Mother. Then, scene seterusnya adalah lucu apabila David menghantar MMS dirinya di suatu tempat kepada Camille, dan kemudian David terpedaya dengan gurauan Camille yang mengatakan bahawa di belakangnya seolah-olah ada kelibat John Lennon di situ.

Macam mana aku ulang tonton sekalipun, segmen arahan Shunji Iwai inilah yang paling aku suka. Pertama, terdapat banyak dialog yang menarik dan lucu sepanjang segmen ini. Dan kedua, ia membuatkan aku juga turut berfikir sebagaimana berlaku kepada David, di samping loghat British dia yang aku minat.

Ini membawa aku berangan dengan persoalan-persoalan seperti ‘Bagaimana sekiranya’. Bagaimana sekiranya jika aku mahir bermain piano atau gitar? Ini seterusnya membawa aku kepada persoalan: ‘Mengapa tidak aku mencipta lagu seperti Hey Jude karya Paul McCartney?’

Aku sebenarnya sangat suka membaca dan sangat ingin mengetahui kenapa sesebuah lagu itu dicipta kerana ia membuatkan aku lebih mudah memahami serta menghayati sesebuah lagu tersebut. Hey Jude umpamanya dicipta Paul McCartney sebagai satu cara untuk dia memujuk Julian Lennon yang bersedih dan tidak bersemangat disebabkan perceraian ibu bapanya. Aku sebenarnya jenis yang tidak berapa reti dalam menunjukkan perasaan aku, jadi oleh kerana itu pendekatan seperti mencipta lagu barangkali sangat sesuai dengan aku.

Kadangkala menegur atau meluahkan perasaan secara terus agak sukar untuk dilakukan. Jadi apabila menggunakan contoh seperti lagu, ia mungkin agak mudah tetapi dengan harapan maksud di sebaliknya dapat difahami oleh subjek. Kalau tidak, manakan mungkin orang-orang dulu mencipta kiasan ‘Hati manusia siapa yang tahu’.

____________________


"Don't make it bad. Take a sad song and make it better."

SEKIAN
1:27 AM
2 KATA HATI
[ 2 ] PENDAPAT

Blogger Taufik Jusoh berpendapat bahawa:

Hey Jude......

7/28/2010 3:36 PM

 

Blogger Mohd K. Anuar berpendapat bahawa:

yeah john?

8/01/2010 1:49 PM

 

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik