Kali ini, aku nak bawa korang kembali kepada muzik Jepun yang dah lama aku abaikan. Bukanlah maksudnya aku abaikan betul-betul, cuma mood atau feeling terhadap hiburan Jepun ini dah sedikit kurang sekarang (mungkin sebab terlalu busy). Secara ringkas, muzik Jepun telah menerjah ke minda aku sewaktu aku Tingkatan 4, sembilan tahun yang lalu hasil daripada pengaruh adik si Que Haidar ini (ya, Que Haidar adalah senior aku dan adiknya adalah bekas classmate aku). Awal-awal dulu, yang aku kenal adalah beberapa orang artis atau kumpulan. Si Tengku dan seorang lagi kawan aku, Eddra Fuad (entah manalah diorang sekarang), adalah orang-orang yang bertanggungjawab memperkenalkan muzik Jepun kepada aku melalui poster Ayumi Hamasaki dan Utada Hikaru yang diletakkan dalam transparent folder diorang (ah kejadah, aku tak tahulah nak explain macam mana). Diorang ini pula mula terdedah kepada muzik Jepun hasil daripada pengaruh amoi-amoi yang rapat dengan diorang (biasalah, Tengku kacak orangnya, lebih kacak daripada abang dia si Que Haidar). Waktu itu pula, drama-drama Jepun mula menjajah Malaysia kembali setelah drama Oshin lama menghilang. Antara serangan-serangan awal diorang adalah drama-drama hebat lakonan Takuya Kimura, Takashi Sorimachi, Yutaka Takenouchi, Nanako Matsushima, Takako Matsu, Ryoko Hirosue dan lain-lain. Biasanya, drama-drama ini akan disertai juga dengan lagu-lagu tema yang best belaka. Waktu itu, drama Overtime lakonan Takashi Sorimachi sedang disiarkan di channel yang aku sendiri pun dah tak ingat. Saat itulah aku mula didedahkan dengan kugiran BuriGuri atau nama penuhnya The Brilliant Green (TBG) yang diterajui oleh Tomoko Kawase. Lagu diorang yang mula-mula aku dengar ialah ‘Sono Speed De’ yang masih aku minati sampai sekarang. Aku sangat tertarik dengan kugiran ini kerana ia menampilkan wanita sebagai vokalis utamanya. Aku rasalah, mungkin sebab ini aku sangat menggemari kugiran-kugiran yang mempunyai vokalis wanita. Satu lagi faktor yang memungkinkan aku mudah menerima muzik dari Jepun adalah kerana scene muzik Malaysia waktu itu banyak dipenuhi dengan melodi-melodi yang menjengkelkan seperti New Boyz, Q-Face, Boboy dan lain-lain lagi. Bagi aku, TBG adalah legend dalam kelasnya tersendiri. Kebanyakan lagunya banyak memberikan aku satu sumber inspirasi atau motivasi walaupun aku bukannya faham dengan bahasanya. Namun, muzik itu adalah universal. Vokal yang ada pada Tomoko Kawase (juga Tommy February6 atau Tommy Heavenly6) sangat unik dan lari sedikit daripada tipikal yang terdapat pada artis-artis wanita Jepun. Ini menambahkan lagi minat aku terhadap TBG secara keseluruhannya. Kini, dengan single baru bertajuk ‘Like Yesterday’, aku berharap bahawa diorang akan kekal lama dan terus memberikan inspirasi kepada penggemar-penggemar muzik seluruh dunia. |
Post a Comment
1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.