<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d-3090539190611173158', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Tuesday, January 5, 2010

Dan Menulislah

Setiap kali masuk tahun baru, orang akan sibuk bercerita tentang azam baru or whatsoever. Kalau ditanyakan kepada aku, aku cuma akan menjawab tiada. Bukanlah maksudnya tiada langsung, ada itu ada tapi ia adalah azam yang empat atau lima tahun lepas punya (yang sedang cuba dipenuhi).

Walaupun diri aku sendiri ada sedikit persamaan dengan watak Shikamaru daripada manga Naruto, tapi tak adalah pula aku nak betul-betul menjadi seperti dia. Memanglah senang kalau hidup ini tak ada yang leceh-leceh, sesiapa pun mahu. Tapi kalau sedikit mencabar sebenarnya lagi seronok, banyak benda boleh diexplore.

Kalau nak diikutkan, aku teringin sangat nak menulis buku-buku falsafah yang ringan atau mungkin cerita-cerita fiksyen. Tapi masalahnya aku dah kurang membaca pelbagai jenis buku sekarang jadi ianya agak menyukarkan. Nak bercerita tentang perjalanan hidup macam ‘Mat-mat Salleh’ sana itu selalu buat juga agak mustahil buat masa ini memandangkan siri rentas masa aku bukannya menarik sangat untuk diceritakan.

Oleh kerana itu juga kadangkalanya aku tak tahu nak menulis tentang apa dekat blog ini. Seriously, kurang pengunjung yang mengetahui tentang blog ini pun aku tak kisah sebenarnya. Blog ini lebih kepada kepuasan peribadi dan sebagai tempat mengasah lagi kemahiran menulis aku.

Mungkin juga, blog ini boleh dijadikan sebagai antara social networking selain daripada Facebook, MySpace dan kejadah-kejadah yang lain. Bagaimanapun, aku akan cuba mengurangkan unsur-unsur dickhead dalam penulisan aku. Dalam masa yang sama pula, aku tak mahu menjadikannya seperti terlalu formal.

Perihal lain pula, kalau aku nak bercerita tentang perkara-perkara di universiti ini, aku agak ianya barangkali membosankan melainkan perihal-perihal dalam bilik kuliah. Well, ia sebenarnya tak seperti apa yang aku gambarkan sebelumnya sewaktu zaman aku remaja dulu (atau at least macam dalam novel). Kalau diumpamakan seperti dalam movie, ianya macam suatu babak yang agak slow dan mendatar saja di mana dalam masa yang sama, akulah si geeknya.

Pendek katanya di sini, menulis sebenarnya adalah sesuatu perkara yang menarik. Walaupun aku tak menyukai penulisan esei à la exams, tapi sebenarnya secara tak disedari aku berminat untuk menulis. Cuma mungkin dari segi tema atau isi, ia masih menjadi masalah bagi aku.

SEKIAN
1:36 AM
4 KATA HATI
[ 4 ] PENDAPAT

Blogger Unknown berpendapat bahawa:

lama tak masuk sini.
heh.
cantiik woohh blogg!

-shakinah saduri yang login guna gmail company-

1/07/2010 12:33 PM

 

Blogger Mohd K. Anuar berpendapat bahawa:

ehh Shakinah my love. lama tak nampak kamu juga..

1/07/2010 5:23 PM

 

Blogger dayah berpendapat bahawa:

kalau daa release buku sendiri nanti jgn lpa gtau okay...wanna be d'1st ;)

1/09/2010 4:29 PM

 

Blogger Mohd K. Anuar berpendapat bahawa:

buku sendiri? hehe

1/09/2010 10:22 PM

 

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik