<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d5444838698943675460', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Saturday, January 2, 2010

1001 Makna

Mari mulakan tahun baru dengan gambar-gambar 1001 makna. Inilah apa yang aku suka tentang pendidikan di mana kita akan sentiasa belajar perkara-perkara baru dari masa ke semasa. Dalam masa dua minggu kebelakangan ini, banyak perkara menarik yang disentuh oleh para pensyarah aku dan dengan itu, elok juga kalau aku berkongsi dengan kau orang, so bear with me.

Untuk gambar pertama ini, kalau aku tak letak perkataan ‘kemiskinan’ itu, apa agaknya yang akan kau orang fikirkan? Gambar ini sebenarnya boleh memberi banyak maksud dari pelbagai sudut. Umpamanya kalau orang sains, diorang boleh merumuskan bahawa budak-budak Afrika tersebut menjadi sebegitu kerana kekurangan zat makanan.

Bagi orang Ekonomi (macam aku walaupun tak 100% pure), kemiskinan macam dalam gambar tersebut adalah satu masalah sosial dalam ekonomi. Apabila dikembangkan lagi, boleh dikatakan bahawa ianya terjadi disebabkan masalah agihan pendapatan yang dihadapi oleh mereka. Persoalan kenapa terjadinya masalah agihan pendapatan tersebut pula seterusnya boleh dikembangkan lagi dalam sub-bidang ekonomi yang lain (yang mana aku tak larat nak jelaskan panjang-panjang).

Untuk gambar kedua ini pula, rata-rata orang ramai akan memberikan suatu bentuk pandangan yang negatif. Orang psikologi atau sosiologi mungkin akan berkata bahawa masalah sosial ini terjadi disebabkan oleh kurangnya didikan agama dan sebagainya. Diorang akan lebih melihat dari aspek psikologi, kerohanian dan sebagainya.

Orang Ekonomi dalam pada itu akan mentafsirkan gambar ini sebagai suatu bentuk pembaziran sumber buruh. Ini kerana sumber buruh yang ada tak dapat digunakan sepenuhnya secara cekap. Dan masalahnya boleh dikembangkan lagi dengan persoalan sama ada ‘mangkuk’ ini tergolong dalam kategori penganggur yang sedang mencari pekerjaan atau tidak.

Secara perbandingannya pula, kedua-dua gambar tersebut boleh memberi definisi yang jelas di antara dua masyarakat yang berbeza. Satunya di Malaysia, di mana, terdapat segelintir ‘mangkuk’ yang tak tahu bersyukur dan suka membazir duit untuk kegiatan yang menyusahkan orang lain. Kontrasnya, orang Afrika tersebut amat sukar untuk mendapat basic needs di mana dalam dimensi yang lainnya, banyak yang kita dah bazirkan sebenarnya secara tak disedari.

SEKIAN
3:43 AM
2 KATA HATI
[ 2 ] PENDAPAT

Blogger aqua berpendapat bahawa:

wah nuar~ sejibik seperti pn. siti hajar berhujah..ko leh jd tape recorder bergerak aku ni..ngehehe=)

1/05/2010 12:59 AM

 

Blogger Mitsuo berpendapat bahawa:

biasa la, aku kan mentee dia. :P

1/05/2010 1:56 AM

 

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik