Aku rasa, dah banyak blog yang mengulas tentang filem ni. Jadi, aku tak perlu nak kata panjang-panjang pasal filem Afdlin Shauki yang satu ni. Sebetulnya, hari kedua tayangan rasmi filem ni di pawagam aku dah menontonnya tapi baru sekarang aku nak menulis (mungkin sebab nak menambah pos dalam blog untuk bulan Oktober ni). Sebagai menambah ulasan positif daripada pengkritik-pengkritik filem lain, aku turut bersetuju bahawa filem ni memang layak dinobatkan sebagai filem terbaik sebelumnya. Walaupun begitu, aku masih tetap rasa ada sesuatu yang kurang dalam filem ni. Tapi, keseluruhannya aku masih tetap berpuas hati dengan hasil kerja Afdlin kali ni. Sewaktu menonton filem ni, aku sebenarnya sangat tertunggu-tunggu dialog-dialog Syukor lakonan Harun Salim Bachik. Setiap kali Syukor bercakap, pasti ada dialog yang aku tak tahan nak gelak. Dia dengan muka yang serius masih mampu lagi membuatkan audiens gelak terbahak-bahak. Tapi, bab Anugerah Cerita Asal Terbaik yang dimenangi filem ni jika dalam konteks filem Melayu atau Malaysia bolehlah aku andaikan sebagai layak dimenangi. Bagaimanapun, dalam konteks antarabangsa, konsep macam ni dah lama ada. Sebagai contoh, filem ni mungkin mengambil sedikit konsep drama Jepun yang bertajuk Hanayome to Papa yang ditayangkan pada tahun 2007. Apa-apa pun, tahniah buat Afdlin kerana masih tidak putus-putus menyajikan sesuatu yang segar dan menarik. Tema kebapaan yang diangkat oleh Afdlin sebenarnya agak kurang dalam filem-filem Melayu khususnya dan Malaysia amnya. Akhir kata, filem ni cukup berkesan meninggalkan sesuatu dalam hati aku yang mana ianya membuatkan aku teringatkan arwah ayah aku. |
Post a Comment
1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.