Kalau korang perhatikan, aku banyak mengarut tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan sosial dan kemanusiaan. Secara umumnya, aku memang suka subjek berkaitan manusia ini disebabkan aku gemar memerhatikan tingkah laku mereka. Lagi pula, aku pun manusia juga maka normallah sekiranya subjek ini yang aku suka kritik, komen, puji atau apa saja. Apabila bercakap tentang isu-isu kemanusiaan, aku suka melihat satu sisi gelap manusia yang pada aku sendiri pun ada iaitu diskriminasi. Tapi percayalah, aku punya tahap diskriminasi taklah seteruk tahap tertinggi kaum Saiya seperti Son Goku. Adalah sedikit kadang-kadang itu tapi ianya bergantung kepada keadaan dan ianya pun aku rasa normal yang terdapat pada semua orang. Apakah yang aku maksudkan itu, lain kali aku akan ceritakan (itupun kalau aku teringat). Tapi, diskriminasi yang ini agak menarik perhatian aku. Ini semuanya kesan daripada kata-kata oleh seorang pensyarah aku dan aku rasa ianya memang benar. Dulu semasa aku di sekolah rendah (lebih tepat UPSR), aku berada dalam kelas pertama. Kiranya, masyarakat suka menggelarkannya sebagai “kelas budak-budak pandai” (pandailah sangat). Habis itu, kelas yang selebihnya dicop “kelas budak-budak bodoh” jawabnyalah? Nampak itu, contoh diskriminasi yang pertama. Well, aku rasa kebanyakan classmates aku waktu itu “biasa-biasa” saja melainkan terdapatlah beberapa orang yang memang diakui pintar. Selebihnya dari segi perangai, sikap atau lain-lain sama saja dengan budak-budak lain (kelas-kelas lain). Bak kata pensyarah aku itu, apa motif dibahagikan kepada Kelas Bijak, Kelas Pintar atau whatsoever? Dengar kata, matlamat dasar pendidikan negara adalah mahu melahirkan ramai pelapis-pelapis berguna di masa hadapan, betul? Kalau macam itu, kelas yang diberikan prospek tinggi ini sajalah agaknya yang menjadi harapan tersebut dan selebihnya itu harus dibiarkan bagaimana? Mesti korang pernah dengar tentang kelas khas, kelas intensif, atau ada juga “kelas rahsia”. Prospeknya budak-budak “pandai” ini sajalah dan selebihnya seperti diabaikan. Kesannya, tengoklah sendiri betapa kurangnya profesional atau bijak pandai lebih-lebih lagi di kalangan orang Melayu di mana sebilangannya suka membuat perkara-perkara sia-sia (fikir sendiri, banyak itu). Aku bukan main cakap, sebab aku pun ada pengalaman juga. Walaupun aku berada dalam kelas A, tapi ada satu ketika pihak sekolah memberikan sasaran UPSR yang mampu dicapai kepada budak-budak semua. Secara jujurnya, aku cuma disasarkan 3A saja dan pada mulanya ianya agak menjatuhkan motivasi aku tapi kerana nasihat orang tua yang tak henti-henti akhirnya dapat juga 4A (selebihnya adalah sejarah). Satu lagi, mentaliti masyarakat kita suka memandang seseorang melalui harta dan pangkatnya (contoh diskriminasi kedua). Cuba kalau seseorang itu memandu kereta BMW masuk ke mana-mana (contohnya universiti), senang saja pengawal memberikan laluan. Berbeza pula dengan yang memandu contohnya kereta Kancil, banyak pula yang mahu disoal dan itu belum lagi dengan pandangan mata sinis (aku tak kata semua, tapi adalah sebilangan). Agaknya macam mana manusia-manusia akan datang nanti? Nak kata makin pandai, ramai juga selalu buat sesuatu perkara tak guna akal yang bernas itu lebih-lebih lagi dalam hal politik. Pendapat aku, pendidikan saja yang seharusnya dirombak dulu dan sekali lagi bak kata pensyarah aku tersebut, sepatutnya dibuang tabiat “takut mengubah sesuatu yang sudah lama diamalkan” sekiranya ianya dah tak berapa efektif serta relevan. |
secare fizikal o-ke.. klu mental ke-o.. tk le pkai gak. ades ~~
9/11/2009 10:51 PM