<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d5444838698943675460', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Saturday, May 23, 2009

Fotografi

Korang tahu (jawapannya mesti tak punya) kenapa aku suka dunia fotografi? Sehodoh-hodoh subjek (let’s say, beruk) di dalam gambar itu pun sebenarnya akan kelihatan cantik apabila ada nilai-nilai sentimental atau apa-apa saja nilai yang membuatkan orang yang melihatnya tertarik. Walaupun aku bukan seorang photographer, sebagai seorang yang hatinya mempunyai “taman bunga”, gambar-gambar fotografi bagi aku adalah sesuatu yang sungguh menarik.

Aku tak tahu kenapa, dunia drama Jepun ini semenjak mula-mula mengenalinya banyak mempengaruhi hidup aku sampai sekarang. Katalah ceritanya berkisarkan tentang seorang penyapu sampah, tapi jika ianya terlalu menarik sehingga nak tidur pun masih terkenangkannya maka akan ada nanti sesuatu yang akan cuba aku tiru atau praktikkan dalam hidup. Ini samalah dengan fotografi kerana menerusi drama Jepunlah (yang aku gilai sejak lapan tahun dulu) maka aku jatuh cinta dengan dunia fotografi.

Dalam drama Jepun yang aku tonton itu, gambar-gambar fotografi yang ditunjukkan bersubjekkan manusia. Lebih tepat lagi, kehidupan manusia. Bayangkan bagaimana gambar seorang tua yang sedang menikmati kopinya di tepi sungai boleh menjadi sesuatu yang indah?

Tapi, kalaulah aku seorang photographer, agaknya kalau ditawarkan projek mengambil gambar model-model cantik lebih-lebih lagi membabitkan adegan lucah (hah, pervert bukan?) akan bagaimana rasanya? Aku rasa, photographer profesional yang dah biasa dengan adegan-adegan kelucahan pun bosan agaknya dengan job macam itu saja. Satu lagi pula, boleh naik menyampah dengan satu lagi adegan iaitu kegedikan modelnya (oh fuck!).

Aku tahu bahawa fotografi dan dunia pop pada masa kini sukar untuk dipinggirkan. Tapi bagi aku, fotografi yang memaparkan dunia tersendiri photographernya adalah tak ternilai. Ini kerana apa yang berlegar-legar di dalam minda si photographer tersebut sebenarnya adalah seperti sebuah cerita yang ingin disampaikannya.

Tolak ke tepi dulu fotografi yang membabitkan pose yang harus dilakukan oleh subjeknya, aku rasa gambar candid adalah terbaik. Gambar-gambar beginilah yang paling aku suka seperti visual seorang ibu yang memanjakan anak kecilnya. Silap hari, ada pula nanti orang yang menangis kerana terharu apabila melihat gambar sebegitu.

Apa-apa pun, aku tak rasa pun hidup seorang photographer semenarik gambarnya (walaupun sesetengahnya memang menarik). Gambar-gambar yang mempunyai nilai-nilai sentimental, melankolik atau apa saja kadangkalanya macam alter ego yang diingini oleh si photographernya. Namun jika ia masih boleh membuatkan orang lain yang melihatnya tersenyum atau “ter” yang lain, so peduli apa, bukan?

SEKIAN
1:09 AM
0 KATA HATI
[ 0 ] PENDAPAT

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik