<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d5444838698943675460', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Saturday, May 16, 2009

Buta Seni

Menurut Mitsuo (akulah tu), buta bermakna tak dapat melihat sesuatu secara langsung dengan mata kasar. Seni pula diumpamakan beliau sebagai sesuatu yang menarik minat dan hati manusia untuk menyukainya lantas mengusulkan perkara lain untuk dilakukan seperti mempelajari atau mengamati (kalau korang suka seni bermain gitar, sudah tentu teringin untuk mempelajarinya, bukan?). Dengan itu, Mitsuo berpendapat bahawa apabila buta ditambahkan dengan seni maka jadilah ia apa yang diistilahkan sebagai sesuatu perkara seni yang tak dapat dinilai oleh pancaindera manusia dengan baik (lantaklah, istilah ni memang bukan tepat pun).

Korang mesti selalu mendengar istilah buta seni ni di mana-mana saja seperti surat khabar dan televisyen lebih-lebih lagi kalau membabitkan perdebatan. Biasanya, orang yang kononnya bijak pandai akan menuduh orang lain sebagai buta seni jika “sesuatu seni” tu tak dinilai dan dikategorikan dalam satu ruang yang sama. Contohnya, dalam pertandingan “Mencari Suara Buluh Perindu”, Azizah yang tak meminati nyanyian Sarip Dol menuduh Ros sebagai buta seni kerana menyokong si Sarip Dol dan bukannya Kassim Selamat yang dikatakan bagus.

Bagi aku, istilah buta seni ni sebenarnya agak subjektif sama seperti cantik. Orang boleh berkata bahawa si polan tu tak berbakat dan suaranya memang jelas tak sedap atau sengau (mengikut majoriti pendengar). Walaupun aku juga barangkali mengakui hakikatnya adalah begitu, namun untuk menuduh atau menganggap orang lain yang menyukai si polan tersebut sebagai buta seni bagaikan tak berasas.

Walaupun seseorang tu mempunyai Ph.D dalam bidang muzik, tapi sebenarnya bukankah manusia sendiri yang menetapkan sesuatu perkara tu sebagai standard untuk dinilai atau dikatakan sebagai “sedap didengar”? Pitch atau falsetto seseorang penyanyi adalah dikatakan terbaik jika mengikut standard tertentu. Tapi, jika yang terbaik tu dinafikan “kesedapannya” oleh sekelompok pendengar malah sebaliknya mengakui si polan yang suaranya-tak-mengikut-melodi-langsung sebagai “tersedap”, maka perlukah diorang ni dicop buta seni hanya kerana taste muziknya adalah begitu?

Dah aku katakan tadi bahawa seni juga adalah sesuatu yang subjektif. Maka ianya sukar dinilai seperti menanda kertas jawapan matematik yang sudah semestinya tersedia satu jawapan yang tepat dan betul mengikut teori atau formula tertentu. Ini sebenarnya samalah juga dengan seni lain seperti lukisan yang berbeza mengikut pandangan setiap manusia.

Jika dibuat perbandingan di antara lukisan budak darjah 3 dan katalah pelukis profesional seperti Masashi Kishimoto (komik Naruto), agaknya yang mana lebih cantik? Sekelompok orang akan berkata bahawa lukisan budak darjah 3 tu lebih cantik dan terdapat pula yang sebaliknya. Jadi, persoalannya di sini: siapa yang sebenarnya “buta” ni?

SEKIAN
9:45 AM
0 KATA HATI
[ 0 ] PENDAPAT

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik