<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d-3090539190611173158', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Monday, February 27, 2012

Untitled XIX

Sebenarnya apabila duduk sorang-sorang dalam bilik, macam-macam yang kita boleh fikirkan. Kalau mood jiwang datang, maka jiwanglah jadinya. Tetapi kalau ada 'anak Haron' dengan celakanya membuka cerita seram, maka setiap masa jugalah kita akan memandang ke arah jendela atau bawah pintu atau bawah katil mungkin.

Perasaan sorang-sorang ini pula turut bergantung kepada lagu apa yang kita tengah dengar waktu itu. Macam sekarang, entah apa gila aku dok ulang-ulang lagu Peterpan yang lama-lama, aku pun tak tahu. Biasalah lelaki, duduk kat zaman atau stage mana pun, melankoliknya masih tak hilang, bak kata Bart Ahmad.

Ada betul juga cara dia berfikir itu. Aku kagum betul dengan cara kepala otak dia berfikir. Things yang kita, lelaki sometimes nak luahkan kadangkala tak terkata atau ditangguhkan disebabkan terlalu banyak perkara menarik yang kita buat, contohnya bersiul ke arah sekumpulan makwe yang lalu bersebelahan kita meskipun ketika itu Fakri Saarani di dalam skrin besar bersusah payah cuba menjaringkan gol one-on-one dengan goalkeeper Zambia.

You see, perempuan ini satu makhluk yang tak segan silu untuk bercerita sesama mereka, anytime. Kita lelaki, perlukan satu masa atau timing yang sesuai untuk buka cerita. Dalam hal ini, semangat brotherhood memainkan peranan yang penting dalam mempengaruhi seorang Adam untuk bercerita dengan Adam yang lain.

Biasanya lagi, apabila Adam bercerita dengan Adam, kita mahu bercerita dalam nada yang serius. Namun, dalam masa yang sama, nature kita membuatkan kita turut menyelitkan satu konversasi yang kelakar walaupun orang meja sebelah terpinga-pinga dengan apa yang kita gelakkan. But perempuan, apabila mereka serius, mereka akan bercerita dalam nada yang serius sehingga segala yang ada dalam kepala ketika itu habis diluahkan.

Kita pula yang lelaki ini, meskipun secara dasarnya kita mahu meluahkan banyak perkara, tetapi kita hanya mengambil sedikit jika tidak separuh apa yang terpendam di dalam kepala otak. Sometimes lagi, benda yang serius itu kemudiannya apabila diceritakan akan menjadi sesuatu yang lucu. Walaupun ia menjadi lucu, biasanya solusinya akan kita dapati juga pada akhirnya meski apa yang kita keluarkan itu hanya sebahagian cerita daripada satu cerita yang besar.

Pada akhirnya, aku bersetuju dengan kata-kata si Bart Ahmad bahawa kita sebenarnya memang memerlukan wanita walau macam mana besar ego kita. Katanya lagi, tiada yang lebih dramatik dari tanggungjawab seorang lelaki, sebagai seorang lelaki, untuk merompak hati seorang wanita. Ada benarnya di situ.

SEKIAN
12:45 AM
0 KATA HATI
[ 0 ] PENDAPAT

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik