Manusia sekarang pada dasarnya terikat dengan dua perkara. Satunya dipanggil glamour, dan satu lagi dipanggil narcissism. Tetapi, kali ini aku mahu menceceh tentang dunia glamour yang berkait rapat dengan dunia pengiklanan. Lupakan dulu narcissism yang akan aku ulas di lain pos, perasan tak bahawa manusia sekarang gila glamour? Kalau dulu di Malaysia (baca: digital atau internet), orang gila glamour dekat laman Friendster dan MySpace. Kini, trend tersebut masih lagi tak hilang, malahan berpindah pula ke blog. Maksud aku di sini, jika dulu orang sibuk mengejar jumlah kawan yang ramai dengan menambah sesiapa sahaja masuk ke dalam list walaupun yang ditambah itu tak dikenali langsung. Then, apabila ada individu melihat akaun pihak lain mempunyai beribu-ribu kawan, maka dia pun secara langsungnya memulakan tabiat mengejar jumlah kawan. Walhal di sini, dia bukannya betul-betul nak menjadi kawan si polan yang ditambah tersebut, kan? Maka di sini, trendnya dah berpindah ke alam blog pula. Orang sekarang melihat blog sebagai satu trend yang konon-kononya cool, di mana sebagai perumpamaan, mempunyai gadget seperti BlackBerry atau DSLR sangatlah cool. Itu tak ada masalah pun, tetapi yang menjengkelkan adalah apabila segelintir orang (atau kebanyakan?) yang membuka blog kini membawa tabiat Friendster dan MySpace pula ke alam blog, iaitu mengumpul follower. Blog sebenarnya dicipta untuk orang mengutarakan pendapat atau pandangan peribadi kerana media massa (baca: surat khabar), literally speaking, sukar memenuhi kapasiti orang yang menghantar surat berupa pandangan. Selain itu, blog boleh dikatakan juga sebagai jurnal digital, atau diari digital yang memaparkan perihal peribadi individu. Oleh itu, tak ada masalah untuk sesiapa membuka blog sebenarnya pun. The real problems here adalah apabila orang suka mengejar jumlah follower yang ramai tanpa menghargai target atau sasaran atau lebih senang cerita, followersnya. Kalau dalam budaya Melayu, bukankah ada adat sopan? Jadi di sini, kalau kamu expect orang untuk follow blog kamu, maka kamu haruslah memulakan ‘salam’ terlebih dulu dengan mengikuti atau follow blognya, sebelum menjemputnya supaya follow semula blog kamu (kan lebih elok begitu?). Berbalik kepada perihal iklan, blog ini sebenarnya agak serupa dengannya. Aku tertarik dengan ulasan seorang profesor aku yang mengatakan bahawa manusia sekarang hidup dengan berpandukan kepada iklan. Sebagai contoh, apabila iklan Axe keluar di TV, maka ramailah lelaki sejati (termasuk aku) mula membelinya dengan harapan ada gadis comel seperti Lisa Surihani nanti akan memberikan nombor telefon. Ini sebenarnya tak boleh dielakkan lagi. Manusia manalah yang membeli produk tanpa mengetahuinya terlebih dulu daripada iklan, kan? Jadi secara mudahnya, manusia akan tertarik kepada sesuatu perkara yang sedang hype atau mengikut trend. Secara konklusi, jika kamu seorang blogger yang bagus, maka kamu tak perlu risau kerana akan ada orang yang memerhatikan penulisan kamu. Justeru itu, tak perlulah nak membawa budaya MySpace ke dalam alam blog pula. Ini akan hanya memperbanyakkan lagi sampah yang dah penuh di dalam tong sampah (secara metaforanya).
|
3/03/2011 9:47 AM