<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d5444838698943675460', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Sunday, May 30, 2010

Siri Bercakap Tentang Korea

Pelik sangatkah kalau aku tak menggemari drama-drama Korea? Aku rasa tak, disebabkan ada beberapa kriteria yang membuatkan aku memandang sepi drama-drama Korea. Jadi, mari lihat antara sebab aku tak menggemari drama-drama Korea (walaupun terdapat beberapa buah drama yang aku suka).

____________________


Tema percintaan antara kaya dan miskin. Come onlah, dah tak ada plot lainkah nak dibikin? Balik-balik tema macam ini. Kalau bukan si hero yang miskin, maknanya adalah sebaliknya. Seorang tinggal di rumah ‘Perdana Menteri’, seorang lagi tinggal di rumah setinggan. Memanglah tak salah membikin drama sebegini, tetapi jalan cerita itu tolonglah jangan dibikin terlalu tipikal antara satu sama lain kerana ianya terlalu membosankan.

____________________



Watak batu api. Dalam drama Korea ini, selalu sangat ada watak batu api. Tak kiralah watak batu api ini bertujuan untuk merampas ‘cinta hatinya’ mahupun mengaut kekayaan lawan, ianya sangat tipikal. Dalam hal ini, drama-drama Malaysia dan Indonesia berjaya mengaplikasikan ‘Dasar Pandang Ke Timur’.

____________________



Kereta mewah berjenama Kia. Memang ini cara mereka mempromosi produk buatan tempatan. Tetapi mereka terlalu menonjolkan jurang pendapatan antara kaya dan miskin. Asyik sangat dengan Kia mereka itu. Tengok Jepun, main train saja dah memadai walaupun kadang-kadang watak utamanya seorang yang kaya.

____________________


Terlalu dilambakkan dengan tema percintaan. Dude macam gua bukannya 24 jam asyik nak melayan jiwang. Drama-drama bertemakan cinta, kerjaya, misteri, kekeluargaan, komedi dan sebagainya perlu diselang-selikan supaya tak bosan. Lihat Jepun, macam-macam tema ada sampaikan watak pekerja pengelap lantai pun boleh dijadikan tema utama. Kalaulah watak penebar roti canai itu boleh dijadikan drama (maksudnya terdapat dalam budaya mereka), dah lama mereka bikin.

SEKIAN
5:46 AM
2 KATA HATI
[ 2 ] PENDAPAT

Blogger AnnMoee berpendapat bahawa:

emmm sgt setuju...!!
walaupun cerita Jepun dia masukkn unsur2 kelakar n kurg logic pada masa yg sama diorg terapkn nilai2 manusia, kekeluargaan, etc. hehe... sgt berbeza dgn cerita2 dr korea yg meleret2 mostly
that's y 'Jepun' still my fave till now..

kalau dia org ley wat citer pasal roti (bknla roti canai) from anime Jepun 'Yakitate!! Japan'... huh! mesti best!!!

6/03/2010 11:22 AM

 

Blogger Mitsuo berpendapat bahawa:

Yakitate Japan, akan datang mesti ada kot. :))

6/10/2010 3:32 AM

 

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik