<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d-3090539190611173158', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Tuesday, November 24, 2009

Pentas Realiti: Aspirasi Seni

Cuma ada satu sebab saja kenapa aku terus membeli novel ringan bertajuk ‘Pentas Realiti: Aspirasi Seni’ ni tanpa memikirkan masa depan iaitu Fakhrul Anour. Well, dulu-dulu semasa remaja sewaktu zaman aku rajin mengumpul komik Gempak, terdapat beberapa orang kartunis atau illustrator yang aku gemari termasuk beliau ni seperti Ageha, Kaoru, Apoh, Zint dan sebagainya. Walaupun sekarang ni aku dah kurang mengumpul komik, tapi aku masih lagi mencintai (saja letak word gempak) seni lukisan meskipun aku dah hilang bakat melukis ni long time ago.

Honestly, aku jangkakan bahawa ia adalah sebuah komik sebenarnya seperti hasil kerja beliau sebelum ni yang bertajuk Hanya tapi rupanya lebih kepada novel ringan. Tapi, tak kisahlah selagi ada lakaran atau ilustrasi dalam novel ringan ni. Apa yang penting, aku sangat suka melihat ilustrasi beliau yang penuh dengan feeling ni.

Kalau nak komen dari segi cerita yang terdapat dalam novel ringan ni, ia sebenarnya lebih kepada himpunan cerita-cerita pendek beliau (lebih pendek daripada cerpen kot?). Aku sebenarnya tergelak apabila membaca beberapa buah kisah tersebut kerana ianya mengingatkan aku kepada karya yang pernah aku buat yang pernah tersiar dalam buku Coretan Cinta Feel100% suatu ketika dulu. Jangan salah faham pula, bukannya aku bermaksud ada apa-apa hasil ciplak, cuma terdapat beberapa buah cerita yang jalan ceritanya berlatar belakangkan zaman sekolah atau universiti di mana ianya mempunyai sedikit persamaan dengan apa yang pernah aku buat dulu.

Agaknyalah, beliau ni pun mengarang kisah-kisah tersebut waktu dia muda-muda dulu kot (no hard feelings, statement ni cuma gurauan saja). Tapi kisah-kisah yang dipaparkan agak menarik sehinggakan kawan aku yang bosan-bosan malam tadi sewaktu kitorang melepak di restoran mamak pun (ya, memang aku bawa buku ni sekali) sungguh tertarik apabila membacanya. Bukan senang apa nak tengok orang lelaki membaca kisah-kisah cinta, betul?

Apa-apa pun, aku sebenarnya sangat berharap si Fakhrul Anour ni dapat menghasilkan komik penuh bersiri seperti komik Feel100% karya Lau Wan Kit tu. Setelah komik Aku Dan Sesuatu karya Aie “mati”, juga tamatnya kisah Kartini karya Tembakau, aku tak berapa meminati yang lain-lain (untuk genre yang sewaktu dengannya). Aku pun tak tahu nak kata apa sebenarnya, sama ada memang something wrong dengan industri komik Malaysia atau aku sendiri dah malas nak ambil tahu tentangnya.

SEKIAN
7:03 AM
2 KATA HATI
[ 2 ] PENDAPAT

Blogger Fakhrul Anour berpendapat bahawa:

Trimas sebab sudi bagi previu pada novel ringan saya ni. Walaupun dah nak dekat setahun baru perasan. maaf! Exactly takderlah semua kisah dalam tu mengimbau zaman muda-mudi saya. Majoritinya meluahkan apa yang insan sekeliling adakalanya tak dapat meluahkan. Terus support ya! ^_^ — Fakhrul Anour

11/08/2010 12:33 PM

 

Blogger Mohd K. Anuar berpendapat bahawa:

thank you bro singgah blog ni. tak perasan komen. btw, teruskan melukis/berkarya kerana saya antara penggemar karya bro!

11/13/2010 5:35 AM

 

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik