<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d-3090539190611173158', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Tuesday, March 24, 2009

Bagaimana Kalau

Ini adalah kalau, yang secara kasarnya bermaksud andaian atau fiksyen semata-mata. Tetapi, kuasa Dia itu maha besar di mana di atas keizinan-Nya, maka apa-apa juga boleh terjadi. Walau bagaimanapun, seperti yang aku katakan sebelumnya, ini hanyalah sebuah “kalau”.

Kalau diizinkan-Nya masa itu boleh diputarkan semula ke belakang, aku teringin membuat beberapa perkara yang aku rasa menyesal tidak melakukannya ketika itu. Aku paling mahu mengubah sikap yang agak pasif ketika berada dalam zaman sekolah menengah. Ini kerana ianya kurang membantu aku dalam banyak aspek di mana aku boleh dikatakan berada dalam awang-awangan (leka).

Kesannya aku rasa masih ada lagi sehingga kini di mana aku sering tertanya-tanya sama ada jasad ini adalah diri sendiri atau sedang bermimpi. Apabila ditampar-tampar pipi atau dicubit-cubit peha, sakitnya memang terasa dan ini menandakan bahawa ianya adalah realiti. Tetapi, itulah yang kelakarnya apabila aku terasa seperti dalam keadaan tidak sedar dalam sedar (kalau kamu tak faham, maka buat-buatlah faham).

Selain itu, perkara lain yang teringin dibuat ialah memberitahu gadis yang pernah aku minati tentang perasaan cinta monyet aku kepadanya (aku tahu, memang jiwang pun). Kalau itu boleh dibuat, aku rasa mungkin keadaan sekarang akan berbeza. Apa yang aku dapat buat kini kalau dibuat waktu itu barangkali akan dapat mencipta hasil yang berlainan kerana kebanyakan mereka (iya, memang ramai pun gadis yang aku pernah minati) berkata begini kepadaku: “Kenapa tak beritahu awal-awal bahawa awak suka dekat saya?”

Macam mana nak beritahu, bukan? Dah memang aku pemalu (barangkali sampai kini) dan kalau pun masa itu boleh dikembalikan ke belakang, ini adalah perkara yang agak sukar untuk dilakukan walaupun tidak mustahil. Tambahan pula, aku bukannya suka dan reti untuk terhegeh-hegeh dengan kebanyakan kaum hawa seperti mana lelaki-lelaki gedik yang lain.

Aku rasa, penyesalan yang paling nyata ialah tiadanya kesempatan untuk membuatkan arwah ayah dan datukku bangga dengan pencapaian hidup (yang sebenar-benarnya punya bangga). Walaupun sewaktu mereka hidup aku tidak banyak menimbulkan banyak masalah, tetapi ini adalah satu perkara yang sukar untuk dipercayai. Paling kurang pun, aku mahu mereka menyaksikan kejayaan menyambung pengajian di universiti walaupun aku tahu mereka melihatnya dari alam lain (kelewatan yang berdasarkan kepada kelekaan sendiri).

Apa-apa pun, seperti yang aku katakan, ini cumalah sebuah conscience yang tidak ada gunanya untuk difikirkan. Ia hanya terbit daripada kesedaran yang kadangkalanya hilang tetapi masih mampu ditarik kembali supaya kesilapan lalu tidak akan berulang. Tetapi, nampak gayanya, aku seperti berada di titik tengah di antara kesedaran dan kelekaan semula (oh crap, total bollocks!).

SEKIAN
8:49 AM
0 KATA HATI
[ 0 ] PENDAPAT

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik