<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d5444838698943675460', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Saturday, January 3, 2009

Budaya Pop

Adalah Jumaat lepas aku belajar tentang perihal budaya dalam sebuah subjek (tak perlulah aku beritahu setepatnya) yang aku ambil semester ni. Agak bernasib baik kerana lecturer yang mengajar untuk kelas tersebut agak sporting dan kelakar (buat masa nilah). Jadi, ini telah membuatkan aku agak bersemangat untuk menghadiri kelas-kelas beliau pada masa akan datang (juga buat masa ini).

Subjek budaya ni dah lama singgah dalam minda aku kerana apa yang selalu berkait rapat dengannya yang boleh aku fikirkan ialah Budaya Pop. Sesetengah orang agak benci dengan Budaya Pop ni (aku juga kadangkala begitu) kerana bagi diorang benda ni sangat menjengkelkan. Sebagai contoh, perkahwinan Mawi dan Ekin. Adakah korang rasa coverage yang meluas tentang pasangan gagak dua sejoli ni amat menjengkelkan? Jikalau jawapan korang adalah “Ya”, maka korang juga berada di dalam kelab yang sama seperti aku (dan lain-lain) yang merasakan bahawa ianya entah apa-apa.

Apa yang aku rasa, kadangkala Budaya Pop ni amat menjengkelkan walaupun ada yang kelihatannya cool dan menarik. Bagi aku, Budaya Pop yang agak menarik yang membuatkan aku turut mau ikut serta adalah berkenaan dengan barangan yang digunakan oleh si duta Budaya Pop seperti kasut yang berjenama Converse (sebagai contoh saja, aku pun tak suruh korang beli). Ataupun, kebanyakannya yang lain boleh datang daripada pengaruh artis-artis atau band Barat (British terutamanya) dan juga Jepun.

Korang tak boleh menafikan bahawa budaya ni tidak langsung mempengaruhi korang. Secara logiknya, memang tak logik kalau korang menafikannya melainkan korang seorang yang zuhud (itu cerita lain). Apa-apa yang popular atau mengikut trend semuanya tergolong dalam Budaya Pop. Jika nak disenaraikan, aku boleh bagi contoh ubat gigi Colgate (atau jenama lain), kopi segera Nescafe, Maggie, air minuman Coca-Cola dan sebagainya. Itu belum kira lagi pasaraya-pasaraya popular yang sering korang “ziarahi” seperti Carrefour, Giant, Tesco dan seumpamanya. Jadi, masih mau menafikannya lagi?

Kesimpulannya, apa yang boleh aku fikirkan buat masa ni ialah barangkali sampai mati nanti kita akan terus berada dalam dunia Pop (barangkali, bukan tentu sekali). Ini kerana segala-galanya yang ada di sekeliling kita kebanyakannya sudah atau akan tergolong dalam Budaya Pop (konteks Budaya Pop tu sendiri agak luas). Akhirnya, tepuk dada tanya selera.

SEKIAN
2:46 AM
0 KATA HATI
[ 0 ] PENDAPAT

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik