<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d5444838698943675460', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Sunday, January 29, 2012

Norwegian Wood

Aku baru saja lepas menonton filem Jepun bertajuk Norwegian Wood. Ini adalah filem adaptasi daripada novel Haruki Murakami bertajuk sama yang berkisarkan tentang permasalahan cinta, seksualiti dan kemurungan. Sesuai dengan novelnya, filem ini termasuk kategori filem berat.

Disebabkan itu, aku mengambil masa yang lama untuk menghabiskannya. Adalah dalam tiga hari aku ambil masa untuk menonton filem ini. Itupun kerana aku pause, lepas itu sambung balik, then pause semula sebelum sebentar tadi aku habiskan terus.

Menonton filem sebegini sebenarnya sangat mencabar kepala otak aku, plus iman aku. Apa gila, babak seksualitinya walaupun bukan eksplisit nampak buah dada macam filem-filem Hollywood namun masih boleh menggoncang jiwa lelaki normal macam aku. Ia jelas terpancar menerusi sedikit visual, dan dialognya yang orang Johor kata 'siot'.

Tetapi pokok pangkalnya, filem ini menguji kesabaran penonton dalam menghayati isinya. Ia bergerak dengan sangat perlahan, ditambah dengan visual alam yang cuba menggambarkan perasaan watak utamanya, Watanabe. Di sini, keupayaan Kenichi Matsuyama memegang watak Watanabe sangat terserlah.

Lagipun Kenichi Matsuyama memang terkenal di Jepun kerana sering memegang watak-watak pelik dan berlainan daripada biasa. Dalam drama pun, dia pernah berlakon sebagai lelaki otaku. Oleh itu, aku sangat suka melihat lakonan Kenichi Matsuyama setelah kali terakhir aku tengok dia menerusi filem Gantz.

Selain itu, ada juga Rinko Kikuchi dan pendatang baru iaitu Kiko Mizuhara. Aku sebenarnya suka dengan watak Kiko Mizuhara yang menjadi Midori itu. Wajahnya yang segar itu saja dah buat aku tertawan, apatah lagi karakter Midori yang independent.

Jadi secara kesimpulannya, kalau nak tonton filem ini, korang ambillah dulu mood secukup rasa. Sebagai contoh, dengar dulu lagu Norwegian Wood (The Bird Has Flown) oleh The Beatles. Lagipun, novel tersebut mengambil judulnya berdasarkan kepada lagu ciptaan Lennon-McCartney ini juga, lalu wajiblah untuk korang mendengarnya.

SEKIAN
9:21 PM
0 KATA HATI
[ 0 ] PENDAPAT

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik