<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6028240087828697096\x26blogName\x3dOrang+Sebelah\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://luriahk.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://luriahk.blogspot.com/\x26vt\x3d-3090539190611173158', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
 
 
Tuesday, February 17, 2009

Salah Faham

Aku sebenarnya tak suka nak berdebat tentang apa-apa perkara yang tak mendatangkan faedah kepada diri sendiri dan juga orang lain. Lagipun, ada kata-kata yang menyebut bahawa berdebat itu hanya mendatangkan lebih banyak musuh jika tidak ditangani dengan betul. Ini kerana mulut manusia suka menjaja cerita yang bukan-bukan (memfitnah) dan terus menilai seseorang itu dengan sikap yang prejudis.

“Kegeraman” hati aku kali ini disebabkan oleh satu topik yang dibuka oleh seorang blogger yang aku kagumi. Lebih tepat lagi, perbincangan tersebut lebih banyak mendatangkan prasangka yang bukan-bukan daripada pendapat yang ingin dikumpul. Dalam hal ini, blogger tersebut tak bersalah cuma pemberi komennya yang kadang-kadang agak beremosi dan sering menyalah tafsir tentang apa yang telah aku tulis.

Itu adalah disebabkan kesilapan aku juga. Aku sendiri tak menjelaskan dengan terperinci tentang maksud sebenar yang ingin disampaikan menyebabkan tanggapan yang bukan-bukan dilemparkan ke atas aku. Tambahan pula, aku beranggapan bahawa mereka akan faham dengan komen ringkas yang aku buat tetapi ternyata ianya tak seperti itu.

Terdapat seorang blogger yang menuduh aku sebagai “lelaki Melayu tipikal”? Dalam sesetengah perkara, jawapannya adalah benar. Tapi, perlukah pula aku mencontohi beliau (dan menjadi seperti beliau) untuk memuaskan hati sesetengah pihak?

Jikalau A tak suka bermain bola sepak, perlukah kita memaksa dia bermain bola sepak? Tentu sekali tidak. Jadi, jawapan aku di atas adalah sama saja seperti situasi ini yang mana aku lebih selesa menjadi diri sendiri (tapi untuk sesetengah perkara, aku memang harus berubah).


* Judgelah aku macam mana sekalipun, aku akan judge kamu sebegitu rupa juga (ini aku bergurau saja).

SEKIAN
8:53 AM
2 KATA HATI
[ 2 ] PENDAPAT

Anonymous Anonymous berpendapat bahawa:

wooo.
sori ar mitsuo.
wlaupown bkn aku yg kater ko lelaki melayu tipikal tuh.
tp aku tau ko sure ader ta pwas ati ngn aku kn.
sbb aku komen blk ko punye komen.
relax ok.
aku minta maaf klu menyinggung perasaan ko.
no gado2 ok!
kiter kn org islam!

salam....

=P

2/17/2009 9:34 PM

 

Blogger Mohd K. Anuar berpendapat bahawa:

ish no la, tak simpan dalam hati pun. silap aku sendiri tak menulis dengan penuh, jadi orang memang biasa salah faham dengan aku.

2/18/2009 12:50 AM

 

Post a Comment

1. Sebarang kenyataan biadab adalah dilarang.
2. Sebarang bentuk spams akan dipadam serta-merta.
3. Jadilah manusia yang berakal dan berhemah.

 


Sila klik gambar di
atas untuk mengikuti
(FOLLOW) blog ini.
Aayatt Yatty
Absa Yusoff
Adibahrisha
Aeen Amoy
Ahmad Shazali
Aiman Baharom
Amalina
Amir Aizat
Amir Munshi
An Ixora
AnnMoee
Aran Crikwong
Aroma Minda
Azman Naim
Baha Deen
Diyana
Echa
El Farra
Eryn
Fatin Razali
Hazari
Hazriq Arjuna
Huda Lulu
Hunny
Irshad
Katun
Khaleeqa
Maisarah
Mira Edora
Miss Ayu
N. Faizal Ghazali
Nadia Adnan
Nadzirah Idris
Nadzirah Yahya
Najla
Namie Latif
Norraien
Nuradilah Alihabshi
Nuralisya
Raizah
Razfira
Redsya
Sareeza
Shakinah
Sharpex
Sherah
Suria Saffa
Syamira Ismail
Syanad
Syaziela
Taufik Jusoh
Wafiqah
Yusrizam
Zulaikha Zulbahari
ZuRied
Abah Mui'zz
AdiFitri (Bohrtaag)
Aifaarina Honey
AkuKopi
Amir Muhammad
Aqish Basir
Bart Ahmad
Ben Ashaari
Ben Youssef
Chokilala
Darkk AvaKadabra
Dila Raden
Diloz
Eyka Hamasuba
Fadhli Hamdan
Fahmy (Amykamen555)
Faisal Tehrani
Fakhrul Anour
Faliq Fahmie
Fatin Liyana
Fynn Jamal
Hafiz Shinchan
Izmil Amri
Jamian Jaharudin
Jenjibam
Jimadie Shah
Keni Johansjah
Ladynoe
Mantot (Cursing Malay)
Nazim Masnawi
Nazri M. Annuar
Pipiyapong
Pjoe
Razaisyam Stradust
Saharil Hasrin Sanin
Saifulislam
Sokernet
Sue Anna Joe
Syafiq Azuan
Tok Rimau
Trankuiliti Tronoh
Zahir Lunatik